سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش نگاه داشته شده، مانند چراغ سرپوشیده است . [امام صادق علیه السلام]
همیشه بهار
آیا کودک می‌تواند به مدرسه برود؟
کودکان مبتلا به SLE باید به رفتن به مدرسه تشویق شوند و منعی برای رفتن به مدرسه ندارند؛ فقط در هنگامی که بیماری شدیداً فعال است کودک نمی‌تواند به مدرسه برود. اگر در SLE، سیستم عصبی مرکزی گرفتار نباشد، توانایی یادگیری و تفکر کودک تغییری نمی‌کند. اما در صورت گرفتار بودن سیستم عصبی مرکزی، مشکلاتی از قبیل اختلال تمرکز و حافظه، سردرد و تغییرات خلقی رخ می‌دهند. برنامه های آموزشی چنین مواردی باید تنظیم گردد.
به طور کلی، کودک را باید تا حدی که بیماری اجازه می‌دهد به انجام فعالیتهای فوق‌برنامه تشویق نمود.

آیا کودک قادر به ورزش کردن می‌باشد؟
جلوگیری از فعالیتهای بدنی معمول لزومی ندارد و چندان مناسب نمی‌باشد. کودکان مبتلا باید در هنگام خاموش بودن بیماری به فعالیتهای ورزشی منظم ترغیب شود. ورزشهای قابل توصیه عبارتند از: قدم زدن، شنا، دوچرخه‌سواری، و سایر فعالیتهای بدنی هوازی (آئروبیک). در دوران فعال بودن بیماری باید میزان فعالیتهای بدنی را محدود نمود.

رژیم غذایی بیمار باید چطور باشد؟
هیچ رژیم غذایی خاصی که قادر به بهبود بخشیدن به SLE باشد، وجود ندارد. کودکان مبتلا به SLE باید از غذاهای متعادل و سالم استفاده کنند. در صورت مصرف داروهای گلوکوکورتیکوستروئیدی باید برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون از غذای کم‌نمک و برای پیشگیری از دیابت و افزایش وزن از غذاهای با قند اندک استفاده نمود. علاوه بر این، استفاده از مکمل‌های غذایی کلسیم و ویتامینD از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. از نظر علمی، استفاده از سایر مکمل‌های ویتامینی در سیر SLE فایده‌ای در بر نداشته است.

آیا آب و هوا بر سیر بیماری تأثیر می‌گذارد؟
تأثیر نور خورشید در پیدایش ضایعات پوستی و شعله‌ور شدن بیماری SLE کاملاً روشن می‌باشد. برای پیشگیری از چنین عوارضی توصیه می‌شود که پیش از خارج شدن کودک از منزل، قسمت های باز بدن را با پمادهای محافظت‌کننده ضدآفتاب قوی بپوشانید. به خاطر داشته باشید که ضدآفتاب باید 30 دقیقه قبل از خروج از منزل مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند به درون پوست نفوذ کرده، خشک شود. اگر آفتاب زیاد باشد، باید پماد ضدآفتاب هر 3 ساعت یکبار مجدداً مالیده شود. برخی از ضدآفتاب‌ها، ضد آب هستند؛ اما با این حال، توصیه می‌شود که بعد از حمام یا شنا کردن دوباره مصرف شوند. پوشیدن لباسی که مانع از رسیدن نور آفتاب به مناطق مختلف بدن شود (نظیر کلاه های لبه‌دار و لباس‌های با آستین و پاچه بلند) حتی در هنگام ابری بودن هوا الزامی است، زیرا اشعه ماورای بنفش خورشید به راحتی از ابرها عبور می‌کند. بعضی کودکان مبتلا به SLE حتی در صورت مواجهه با اشعه ماورای بنفش ساطع شونده از لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های هالوژن یا مانیتور کامپیوتر نیز دچار مشکل می‌شوند. استفاده از فیلترهای اشعه ماورای بنفش در هنگام استفاده کودک از مانیتور کامپیوتر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آیا انجام واکسیناسیون کودک امکان‌پذیر است؟


کلمات کلیدی: شعر


نوشته شده توسط ابراهیم رضایی (مستانه) 86/11/15:: 1:27 عصر     |     () نظر